Je kunt niet ‘niet communiceren’, alles wat je verbaal of non-verbaal uitzendt is communicatie. Ook als je ‘niks’ zegt of doet, communiceer je. We zeggen wel eens “Je communiceert niet met me!”, maar zelfs als de ander niet met je praat, zich afsluit of weg loopt is dat nog steeds communicatie.
Hoe iemand communiceert zegt niet persé iets over hoe iemand IS, je bént niet jouw communicatie. Over iemand met een harde stem, die veel praat, en die direct is in zijn benadering zeggen we al gauw ‘hij is extravert’. Of over iemand die niet zoveel deelt over haar gevoelsleven en wat stiller is zeggen we ‘zij is introvert’. Op deze manier stoppen we mensen in hokjes en is naar mijn mening veel te kort door de bocht. Het zegt uiteindelijk niet zoveel over de persoon zelf.
Uiteraard heeft iedereen wel zijn eigen kenmerkende manier van communiceren, maar iemand kan in verschillende situaties op verschillende manier communiceren. De manier van communiceren kan veranderen, terwijl de persoon toch echt dezelfde persoon blijft. Wat je doet of hoe je doet, is niet hetzelfde als wie je bent.
Zelf kan ik bijvoorbeeld heel stil worden in een drukke omgeving of in grote groepen. Dan ben ik liever op de achtergrond, wat gesloten. Maar één op één kan ik soms best druk zijn of veel praten en ben ik open, in contact.
Toch is er vaak wel een rode draad te herkennen in de manier waarop iemand communiceert. Laten we zeggen dat dit de ‘hoofdstijl’ is van zijn communicatie. Deze past bij zijn of haar persoonlijkheid. De situatie, hoe iemand in zijn vel zit, zijn geschiedenis of intentie, bepaalt dan meer de ‘sub-stijl’, de nuance. En het kan zelfs zo zijn dat iemand, bijvoorbeeld onder stress, een hele andere hoofdstijl laat zien.
We kennen allemaal de Gouden Regel:
- Behandel de ander, zoals je zelf behandeld wilt worden.
Ik ga liever uit van het volgende:
- Benader de ander, zoals hij benaderd wil worden.
De Platina Regel
Maar hoe weet je nou op welke manier de ander benaderd wil worden? Hoe stem je daar op af?
Naast goed waarnemen, spiegelen en invoelen, kun je ook gebruik maken van de Platina Regel. Deze biedt een helder kader, waarmee je snel kunt afstemmen op de manier van communiceren van de ander. Je kunt dit gebruiken om aan te sluiten bij de ander, om verbinding te maken, maar juist ook om iemand te prikkelen, te confronteren of uit te dagen.
Bovendien geeft de Platina Regel ook heel veel inzicht in je eigen communicatie!
Binnenkort meer hierover!